Du ska få veta vad du har för sjukdom eller skada. Om du behöver undersökas ska du få veta hur det kommer att gå till. Om du behöver få behandling, för att må bättre, ska du få veta vad det är för behandling. Om det finns flera undersökningar och behandlingar som kan passa för dig, ska du få information om alternativen. Du ska också få veta vad just du kan förvänta dig för resultat av din behandling.
Det här låter kanske lätt och helt självklart. Men information kan vara svårt. Vårdpersonalen kanske tycker att de pratar enkelt men om någon säger ”Du kan ha varicella. Känner du nociceptiv smärta när du kastar vatten?” ser du antagligen ut som ett frågetecken. Då ska du inte tveka att be personalen förklara så att du förstår. ”Du kan ha smittats av vattkoppor. Gör det ont när du kissar?” är ett bättre sätt att säga samma sak på.
Och så en sak till. För att hinna fundera och förbereda dig är det viktigt att du får informationen i god tid. Då kan du till exempel hinna fundera, skriva ned dina frågor och ta med dem till vårdbesöket. Om du får informationen typ en sekund innan en undersökning kan det kanske kännas lite läskigt. Vad händer nu?! Och då kanske du kommer på vad du ville fråga om först när du har kommit hem igen. När det är för sent. Tänk på att du alltid kan kontakta vården om du inte har fått information om vad som ska hända. Eller om du inte förstår den information som du har fått.